Welcome to blog Angga Ardinata

Minggu, 04 Maret 2012

Artikel tentang Bahasa Malaysia aneh atau bahasa Malaysia lucu



Artikel tentang Bahasa Malaysia aneh atau bahasa Malaysia lucu sudah lama booming di internet. Sudah tentu situs atau blog orang Indonesia yang memposting tentang bahasa Malaysia yang ‘dianggap’ lucu atau aneh.
Bagi masyarakat Indonesia beberapa istilah atau kalimat bahasa Malaysia memang benar-benar aneh, sehingga terkesan lucu bila diungkapkan atau di baca. Bukanya merendahkan Malaysia, tetapi itulah kenyataanya. Mungkin juga orang Malaysia juga akan geli atau merasa aneh dengan beberapa kata atau kalimat dalam bahasa Indonesia yang jarang mereka dengar.
Bagi sobat-sobat yang belum pernah baca tentang bahasa Malaysia lucu atau bahasa Malaysia aneh, siap-siap tertawa,

INDONESIA : ONANI
MALAYSIA : Tarik - Dorong Kelamin (disamakan grobag sampah, ha..ha..)

INDONESIA : Air Hangat
MALAYSIA : Air Suam(bingung)

INDONESIA : Air Bening
MALAYSIA : Air Kosong

INDONESIA : Ban
MALAYSIA : Tayar

INDONESIA : Bersenang-senang
MALAYSIA : Berseronok

INDONESIA : Bioskop
MALAYSIA : Panggung wayang (dalangnya siapa?...)

INDONESIA : dokter ahli jiwa
MALAYSIA : Dokter Gila (kalau di Indonesia, dokter gila dah pasti masuk rumahsakit gila,,)

INDONESIA : lima jari tangan
MALAYSIA : buku lima (wkkk …)

INDONESIA : Kementerian Hukum dan HAM
MALAYSIA : Kementerian Tuduh Menuduh (mentri yang satu ini paling susah….)

INDONESIA : Kementerian Agama
MALAYSIA : Kementerian Tak Berdosa ... (bapak mentri ‘Tak Berdosa’ bisa dijamin masuk surga , ha..ha…)

INDONESIA: Angkatan Darat
MALAYSIA : Laskar Hentak-Hentak Bumi (hentak-hentak? yang bener aja)

INDONESIA : Angkatan Udara
MALAYSIA : Laskar Angin-Angin (hati-hati, bisa masuk angina..)

INDONESIA : 'Pasukaaan bubar jalan !!!'
MALAYSIA : 'Pasukaaan cerai berai !!!'......(talak ke berapa ni???)

INDONESIA : Merayap
MALAYSIA : Bersetubuh dengan bumi ( Jangan gila dwoong..)

INDONESIA : Rumah sakit bersalin
MALAYSIA : Hospital korban lelaki ( masuk akal dan bener juga sih....) Ha.........ha.

INDONESIA : telepon selular
MALAYSIA : talipon bimbit

INDONESIA : Pasukan terjun payung
MALAYSIA : Aska begayut (zzzzz........)

INDONESIA : belok kiri, belok kanan
MALAYSIA : pusing kiri, pusing kanan ( Migrant..kaleee )

INDONESIA : Departemen Pertanian
MALAYSIA : Departemen Cucuk Tanam ( yuu' marie….)

INDONESIA : 6.30 = jam setengah tujuh
MALAYSIA : 6.30 = jam enam setengah

INDONESIA : gratis bicara 30menit
MALAYSIA : percuma berbual 30minit (jd pgn pake XL utk berbual2 )

INDONESIA : tidak bisa
MALAYSIA : tak boleh

INDONESIA : WC
MALAYSIA : tandas

INDONESIA : Satpam/sekuriti
MALAYSIA : Penunggu Maling (keekkekeke...maling doank yg ditungguin)

INDONESIA : Aduk
MALAYSIA : Kacau

INDONESIA : Di aduk hingga merata
MALAYSIA : kacaukan tuk datar

INDONESIA : 7 putaran
MALAYSIA : 7 pusingan

INDONESIA : Imut-imut
MALAYSIA : Comel benar (baah ga jls.....!?)

INDONESIA : Pejabat negara
MALAYSIA : Kaki tangan Negara (nih masih mendinganlah)

INDONESIA :Bertengkar
MALAYSIA : Bertumbuk

INDONESIA : pemerkosaan
MALAYSIA : perogolan (wkkkk... merojolan kaliiii)

INDONESIA : Pencopet
MALAYSIA : Penyeluk Saku (lah klo ngambilnya dari tas...apa dwonkkk?)

INDONESIA : joystick
MALAYSIA : batang senang (krekrekrekre..dr dolo ini yg bikin gw paling ngakak)

INDONESIA : Tidur siang
MALAYSIA : Petang telentang (telentang ???? gak ada tengkurep2nya?.....:-)

INDONESIA : Air Hangat
MALAYSIA : Air Suam

INDONESIA : Terasi
MALAYSIA : Belacan (hm...sama dg bahasa melayu )

INDONESIA : Pengacara
MALAYSIA : Penguam (???$%^&)

INDONESIA : Sepatu
MALAYSIA : Kasut (temennya kasur )

INDONESIA : Ban
MALAYSIA : Tayar (Tonjok….kalo bahasa Jatim)

INDONESIA : remote
MALAYSIA : kawalan jauh (maksudnya???)

INDONESIA : kulkas
MALAYSIA : peti sejuk (kalau oven peti panas kalee..)

INDONESIA : chatting
MALAYSIA : bilik berbual (wwkkwkwk..bener juga...tempat para pembual)

INDONESIA : rusak
MALAYSIA : tak sihat

INDONESIA : keliling kota
MALAYSIA : pusing pusing ke bandar (Ya emang kalo sering main ke Bandar..jadinya pusing terus )

INDONESIA : Tank
MALAYSIA : Kereta kebal (?????..)

INDONESIA : Kedatangan
MALAYSIA : ketibaan

INDONESIA : bersenang-senang
MALAYSIA : berseronok (Kena UU pornografi lhooo…)

INDONESIA : rumah sakit jiwa
MALAYSIA : gubuk gila (Gubug Derita …kaleee)

INDONESIA : narkoba
MALAYSIA : dadah (?????....byeeeeee, bubyeee, papaiii)

INDONESIA : pintu darurat
MALAYSIA : Pintu kecemasan (Pintu Gelisah ….)

INDONESIA : hantu pocongkkkkk
MALAYSIA : hantu Bungkus ( pesen 1, bang…)

INDONESIA : Kipas Angin
MALAYSIA : Mesin Tiup (hehe....)

INDONESIA : Pengacara
MALAYSIA : Penguam

INDONESIA : Sepatu
MALAYSIA : Kasut

INDONESIA : Anak Tiri
MALAYSIA : Anak Percume (ugh… tega..!)

INDONESIA : Toilet
MALAYSIA : Bilik Termenung (mungkin termenung sambil sambil tarik dorong kelamin, wkwkwk..)

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar